Pagina's

Welkom op Talent Actualiteit

Dit is het weblog van Talent, de methode Nederlands voor het VO van uitgeverij Malmberg. Hier vindt u als docent tal van handreikingen om actualiteit in de klas te brengen:
- Ruggespraak VO, taalkronkels met opdrachten, ontwikkeld in samenwerking met Onze Taal (verschijnt de eerste week van elke maand)
- Actuele video's met opdrachten (verschijnt de derde week van elke maand)
- Actuele leestaak met opdrachten bij Talent onderbouw 2e editie (vijf keer per jaar)

U kunt in dit blog zoeken op thema of op niveau, leerjaar en hoofdstuk.
Leuk én leerzaam om uw les mee op te starten of af te sluiten!

maandag 23 november 2015

Discussiëren over Parijs in de klas

Er wordt op veel middelbare scholen in de klas een discussie gevoerd over de aanslagen in Parijs. Zoals bijvoorbeeld op de Openbare Scholengemeenschap Bijlmer, in Amsterdam.

Vraag vooraf
Wat weet je over de aanslagen in Parijs? Praat erover met een klasgenoot.



Vragen bij het filmpje

1. Op de Openbare Scholengemeenschap Bijlmer in Amsterdam gebruiken de leerlingen een zelfbedachte methode: L.E.F.: Luisteren, Empathie, Feedback. Leg in je eigen woorden uit wat empathie en feedback betekenen.
2. In het filmpje hoor je ook iets over: een rare mening. Wat bedoelt de docent met een rare mening, denk je?
3. De leerlingen vinden de aanslag in Parijs onbegrijpelijk. Maar waarover zijn ze kritisch?

Spreken, kijken, luisteren

'Als je niet naar elkaar luistert, weet je niet wat het probleem is', zegt een leerlinge aan het eind van het filmpje. 
Kun jij goed luisteren? Leg uit waarom wel of niet.

Discussieer jij wel eens in de klas? Geef antwoord op de vragen:
- Wat vind jij van discussiëren in de klas?
- Waar ben jij goed in tijdens het discussiëren ?
- Wat vind je juist moeilijk tijdens een discussie?

Bonusvraag Spelling
Welk leesteken zie je in het woord discussiëren?
Leg uit waarom we dat leesteken daar gebruiken.