Pagina's

Welkom op Talent Actualiteit

Dit is het weblog van Talent, de methode Nederlands voor het VO van uitgeverij Malmberg. Hier vindt u als docent tal van handreikingen om actualiteit in de klas te brengen:
- Ruggespraak VO, taalkronkels met opdrachten, ontwikkeld in samenwerking met Onze Taal (verschijnt de eerste week van elke maand)
- Actuele video's met opdrachten (verschijnt de derde week van elke maand)
- Actuele leestaak met opdrachten bij Talent onderbouw 2e editie (vijf keer per jaar)

U kunt in dit blog zoeken op thema of op niveau, leerjaar en hoofdstuk.
Leuk én leerzaam om uw les mee op te starten of af te sluiten!

maandag 14 maart 2016

De discodel...jammie!

Na het patatje kapsalon is er een nieuwe hit gesignaleerd in het snackcircuit: de discodel. Een discodel is een frikadel met mayonaise en....discodip!


Vragen bij het filmpje

1 Welk synoniem voor hype hoor je aan het begin van het filmpje?
2 De bedenkers van de discodel leggen uit dat ze steeds 'nieuwe projecten' bestelden. Wat bedoelen ze daarmee?  
3 Welke extra smaaksensatie biedt de discodel ons? 
De laatste proefpersoon noemt twee tegengestelde eigenschappen van de discodel. Welke? 
Ga jij de discodel een keertje bestellen? Leg uit waarom wel of niet. 

Woorden 
Bedenk samen met een klasgenoot zoveel mogelijk gekke combinaties uit de snackbar. Kies de leukste en geef die een naam. 
Verzamel alle namen en houd een wedstrijd. Welke gekke snack gaat het winnen? 

Lezen - tekstdoel
Welk doel vind je het beste bij dit filmpje passen? 
A Dit filmpje geeft de kijker informatie over een nieuwe snack. (informeren)
B Dit filmpje spoort de kijker aan de nieuwe snack te gaan proberen. (activeren)
C Dit filmpje wil de kijker aan het lachen maken met iets nieuws op snackgebied. (amuseren)