Vraag vooraf
Moet jij weleens rennen om een trein te halen?
Stel, je neemt de trein van 15:10. Is dit dan de instaptijd of de vertrektijd?
Luister hier naar het radiofragment
(let op: radiofragment, geen video!)
Vragen bij het fragment
1 De slogan bij de campagne luidt: Fluiten = niet meer instappen. Welk synoniem voor slogan ken je?
2 De conducteur vindt de slogan wel vlot. Vind jij de slogan en het beoordelingswoord vlot bij elkaar passen? Leg je antwoord uit.
3 Wat vindt de radiopresentator van de slogan? Leg uit hoe je aan je antwoord komt.
4 Te laat instappen vormt een (steeds groter) probleem. In het filmpje worden meerdere gevolgen genoemd. Welke zijn dat? Verdeel ze over de volgende categorieën:
- gevolgen voor de late instapper;
- gevolgen voor de NS;
- gevolgen voor de andere reizigers;
5 Gevraagd naar een voorbeeld van gevaarlijke situaties zegt de conducteur: 'Tot kinderwagens aan toe'. Welke mening schemert in deze woordkeus door?
6 Kijk terug naar de vraag vooraf. Wat heb je geleerd?
Informatie - schema maken (infographic)
Maak een schema waarin je de gevolgen van te laat instappen inzichtelijk maakt. Je mag het zelf vrij vormgeven (bijvoorbeeld met een infographic).