Pagina's

Welkom op Talent Actualiteit

Dit is het weblog van Talent, de methode Nederlands voor het VO van uitgeverij Malmberg. Hier vindt u als docent tal van handreikingen om actualiteit in de klas te brengen:
- Ruggespraak VO, taalkronkels met opdrachten, ontwikkeld in samenwerking met Onze Taal (verschijnt de eerste week van elke maand)
- Actuele video's met opdrachten (verschijnt de derde week van elke maand)
- Actuele leestaak met opdrachten bij Talent onderbouw 2e editie (vijf keer per jaar)

U kunt in dit blog zoeken op thema of op niveau, leerjaar en hoofdstuk.
Leuk én leerzaam om uw les mee op te starten of af te sluiten!

donderdag 9 juni 2016

Songfestival

De uitslag van het Eurovisie Songfestival 2016 veroorzaakte in Rusland een storm van kritiek op de jury. Het liedje van de Oekraïense zangers – over de Krim – zou te politiek zijn en bijdragen tot een ‘demonisering’ van Rusland – aldus de Russen. Waarover ging dat lied? En wat is voor 2017 een beter onderwerp?

Bekijk het filmpje. Bespreek daarna de vragen met een klasgenoot.



Beantwoord de volgende vragen:
a. In het filmpje vertellen mensen wat ze van de uitslag vonden.
Zijn de argumenten voor hun mening feit of mening?
1. Australië? Nee. Ik vond het gewoon een suf nummer. feit / mening
2. Ik denk dat we niet wonnen omdat we als derde moesten. feit / mening
3. Als we ergens in het midden waren geweest, waren we zeker hoog geëindigd.
feit / mening
4. Ik vond echt dat ze hoger verdiend hadden, want ze waren fantastisch, echt waar.
feit / mening

b. 'Ik kan er mee leven', zegt de man aan het slot van het filmpje. Wat bedoelt hij?
A De uitslag kan me niets schelen.
B Ik vind de uitslag wel goed zo.

Bekijk de Actuele Leestaak bij dit fragment.