Pagina's

Welkom op Talent Actualiteit

Dit is het weblog van Talent, de methode Nederlands voor het VO van uitgeverij Malmberg. Hier vindt u als docent tal van handreikingen om actualiteit in de klas te brengen:
- Ruggespraak VO, taalkronkels met opdrachten, ontwikkeld in samenwerking met Onze Taal (verschijnt de eerste week van elke maand)
- Actuele video's met opdrachten (verschijnt de derde week van elke maand)
- Actuele leestaak met opdrachten bij Talent onderbouw 2e editie (vijf keer per jaar)

U kunt in dit blog zoeken op thema of op niveau, leerjaar en hoofdstuk.
Leuk én leerzaam om uw les mee op te starten of af te sluiten!

dinsdag 2 juni 2015

De nieuwe kleren van de keizer (sprookje vs. raptekst)

‘De kleren van de keizer’ is een sprookje van Hans Christian Andersen uit 1837. De moraal van het verhaal is nog steeds relevant. Doe je niet beter voor dan je bent en doe niet klakkeloos anderen na. Rapper Jiggy Djé (Vincent Patty) schreef een rap over dit sprookje. Hij maakt duidelijk dat hij niet het type is dat altijd met de stroom meegaat. Hij zet zijn boodschap kracht bij met tientallen eigenzinnige woordspelingen, woordgrapjes en metaforen.

Beluister de rap van Jiggy Djé en luister goed naar de tekst. Luisteren tot 1:35 (1 minuut en 35 seconden) volstaat.


Opdracht:
Taalspel (wordplay) in rapteksten.
Niet alles wat Jiggy Djé in dit couplet rapt, is letterlijk bedoeld. Hij speelt met de taal door woordgrapjes, beeldspraak en vergelijkingen toe te voegen.
a Leg de volgende vormen van taalspel uit:
1. ‘Mijn lines lopen als een trein, terwijl ik vaker niet spoor’.
2. ‘Dus ik stel voor dat ik mezelf even voorstel want stel je eens voor dat ik ooit geen reet meer voorstel’.
3. ‘Dit is slechts voorspel het woord bij de daad. Ik voeg de daad bij het woord en voorspel dat ik door ga’.
Alle drie de zinnen hebben iets wat overeenkomt, vertel wat dat volgens jou is.
b Leg de dubbele betekenis van ‘ster’ uit in de zin:
‘Ik ben er een ster in en ik sla in als een meteoor’.
c Wat betekenen de afkortingen volgens jou in deze zin:
‘Tot ik dood ga en op de OK K.O. ga’ ?
d Wat bedoelt Jiggy Djé met deze zin volgens jou? Leg uit.

De Actuele Leestaak bij dit fragment.